Lurer du på hva det vil koste å få opplæring ved en trafikkskole? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen du må betale på veien til førerkortet, inkludert opplæring, trafikalt grunnkurs, teorikurs og kjøretimer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Prisen for obligatorisk opplæring for førerkort klasse B hos en trafikkskole ligger på rundt 20.000 kroner. Dersom man har førerkort fra før, kan prisen være noe lavere fordi trafikalt grunnkurs er felles for alle førerkortklasser, og man trenger kun å delta på dette én gang.
De fleste har første, og kanskje eneste, møte med kjøreopplæringen når de skal ta førerkort for personbil. Kostnadene på veien til førerkort klasse B inkluderer:
Som nevnt vil prisen man betaler for obligatorisk opplæring, være i overkant av 20.000 kroner. Nedenfor følger en oversikt over hva som er inkludert i dette anslaget, og cirkaprisen for hvert enkelt element:
Legg merke til at denne oversikten ikke inkluderer den frivillige opplæringen, derunder teorikurs og kjøretimer. Mange kjøreskoler tilbyr teorikurs for å forberede elevene til den teoretiske prøven hos Statens vegvesen. Et slikt kurs koster som regel rundt 1.500 kroner. Man kan i noen tilfeller få inntrykk av at teorikurs er obligatoriske da de ofte er en del av et pakketilbud, men det er altså ikke påkrevd å delta på et slikt kurs i løpet av kjøreopplæringen. Det er også mulig å kjøpe tilgang til nettbaserte kurs. Prisen for et nettkurs vil variere ut i fra hvor lenge man har tilgang, men en måned koster ofte i underkant av 500 kroner.
En kjøretime med lærer koster som regel rundt 700 kroner for 45 minutter, men en del kjøreskoler opererer med enda høyere priser. Mange elever har behov for mange timer med lærer før de er dyktige nok til å bestå den praktiske prøven hos Statens vegvesen. Det er derfor vanlig at utgifter for kjøretimer utgjør en vesentlig del av kostnadene til førerkortet, og totalprisen vil som regel bli langt høyere enn 20.000 kroner. I snitt betaler elevene rundt 30.000 kroner totalt for obligatorisk og frivillig opplæring.
Siste innspurt før man får utstedt førerkortet, er en teoretisk og praktisk prøve hos Statens vegvesen. Man betaler i underkant av 2.000 kroner i gebyrer til Statens vegvesen for teoriprøve, oppkjøring og selve førerkortet.
Fremgangsmåten for trafikkopplæringen er nedfelt i veitrafikkloven. Dette innebærer at alle trafikkskoler som tilbyr opplæring for førerkort, skal oppfylle kravene som stilles i loven. Når man er elev ved en trafikkskole, kan man forvente at skolen:
Alle som skal ta førerkort i Norge, går gjennom den samme opplæringen. Kjøreopplæringen i Norge er inndelt i fire trinn. Hensikten med denne inndelingen er at elevene gradvis skal tilegne seg kunnskap og erfaring, og på den måten unngå å havne i situasjoner der man utgjør en trafikkfare fordi man ikke innehar riktig kompetanse. Det er trafikkskolens ansvar å sørge for at kjøreopplæringen følger denne trinnvise inndelingen. De fire trinnene man må gjennom før man kan få førerkort er som følger:
Trinn 1: Trafikalt grunnkurs er felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Man kan ta kurset fra fylte 15 år, og er man over 25 år, er det kun førstehjelp og mørkekjøring som er obligatorisk. Når man har gjennomført Trafikalt grunnkurs, får man et bevis som gir rett til å øvelseskjøre fra man er 16 år. Man trenger bare å ta kurset én gang, så dersom man skal ta førerkort for en ny klasse, kan man hoppe over dette trinnet.
Trinn 2: Grunnleggende opplæring skal gi kandidaten evne til å beherske bilen kjøreteknisk, og man skal få kunnskap om bilistens ansvar og forsvarlig kjøring. For å få lov til å gå videre til trinn 3 må man gjennomføre en veiledningstime med kjørelærer hvor elevens ferdigheter vurderes.
Trinn 3: Den trafikale delen skal lære kandidaten å kjøre i variert trafikk, og man skal bli en mer selvstendig fører. Før man går videre til trinn 4, må man gjennom et obligatorisk fire timers sikkerhetskurs på bane. Deretter følger en veiledningstime med en kjørelærer, før man får lov til å gå videre til siste trinn.
Trinn 4: Avsluttende opplæring skal sørge for at kandidaten er dyktig nok til å kunne kjøre på en ansvarlig måte, forstå egne ferdigheter og hvordan de kan forbedres, og hvordan man skal kjøre med lav risiko for uhell og ulykker. På dette trinnet må man gjennomføre et obligatorisk sikkerhetskurs. Dette kurset er på 13 timer og består av fire deler. Det anbefales at man er god nok til å bestå førerprøven før man tar sikkerhetskurset.
I tillegg til å gjennomføre praktisk opplæring er det forventet at man tilegner seg all nødvendig kunnskap om det å ferdes i trafikken. Elevenes kunnskapsnivå blir kontrollert gjennom en teoretisk prøve hos Statens vegvesen. Det er derfor vanlig at trafikkskolene tilbyr undervisning som skal hjelpe elevene med å bestå denne prøven. Det skjer vanligvis gjennom teorikurs i skolens lokaler, eller via diverse ressurser på internett. Et teorikurs pleier som regel å inneholde klasseundervisning og en teoritentamen. Man må være klar over at teorikurs og trafikalt grunnkurs er to ulike kurs. Teorikurset er valgfritt og har fokus på å lære bort praktisk kunnskap om trafikkregler og hvordan man skal ferdes i trafikken. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk, og kursets formål er å forberede nye sjåfører på å øvelseskjøre og det å ferdes trygt i trafikken.
Når man har gjennomført all obligatorisk opplæring og kjøreskolen har sendt inn bekreftelse på dette til Statens vegvesen, er man klar for innspurten, som er teoretisk og praktisk prøve som arrangeres av Statens vegvesen.
Trafikkskolen sin oppgave er å tilrettelegge for at elevene fullfører obligatoriske trafikkopplæring på en tilfredsstillende måte, og mestrer det å kjøre forsvarlig med lav risiko for uhell og ulykker. Det er kun trafikkskoler som er godkjent av Statens vegvesen som kan tilby obligatoriske kurs. Når man som elev sender inn søknad om førerkort til Statens vegvesen må alle obligatoriske kurs være registrert hos dem før søknaden blir godkjent. Det er derfor avgjørende at man tar disse kursene hos en godkjent trafikkskole. På hjemmesidene til Statens vegvesen kan man finne en oversikt over godkjente trafikkskoler. Når man har bestemt seg for å starte kjøreopplæring er det neste skrittet å finne en passende trafikkskole.
Trafikkskolene må følge krav og retningslinjer som er gitt av Statens vegvesen når det gjelder gjennomføring av obligatoriske opplæring. Utover dette finnes det ingen egne regler for hva slags priser eller avtaler en trafikkskole kan tilby til sine elever. Det er derfor opp til hver enkelt skole å sette opp det tilbudet de ønsker å gi sine kunder. Som kunde kan det derfor lønne seg å bruke litt tid på å undersøke ulike tilbud fra flere skoler før man bestemmer seg.
De fleste trafikkskolene tilbyr pakketilbud for ulike førerkortklasser, og slike pakker er ofte billigere enn om man bestiller hver enkelt del for seg. En pakke vil som regel inneholde alle de obligatoriske elementene og et visst antall kjøretimer. I tillegg kan mange pakketilbud inneholde elementer som ikke er obligatoriske, men som elevene likevel kan ha nytte av. Det gjelder særlig teorikurs og lærebok. Det kan være lurt å tenke over om dette er noe man virkelig trenger, eller om man kanskje kan skaffe dette på andre måter. Det finnes for eksempel mange gode sider på internett med opplæringsmateriale for trafikk-kunnskap.
Når man sammenligner ulike priser og pakketilbud, bør man også være oppmerksom på følgende:
Noen trafikkskoler har også spesialtilpassede kurs. Dette kan for eksempel være intensivkurs, eller kurs og kjøretimer som kan kombineres med jobb eller studier. Det kan blant annet være mulig å spare penger ved å ta kjøretimer på dagtid i stedet for på kvelden. Hvis man allerede er komfortabel bak rattet, kan man spare mye tid på å gjennomføre et intensivkurs på to uker.
Et siste element, som man kanskje ikke tenker over når man er en uerfaren sjåfør, er hvilken type bil man ønsker å lære seg å kjøre. Noen trafikkskoler annonserer at de tilbyr kjøretimer med attraktive bilmerker for å lokke til seg kunder. Noe som er vel så viktig å undersøke, er om de tilbyr opplæring og kjøring med automatgir eller manuelt gir. Å kjøre med automatgir innebærer at girkassen skifter gir automatisk, og stadig flere biler selges med automatgir. Fordelen er selvfølgelig at det er lettere å kjøre med automatgir, og man bruker derfor kortere tid på å ta førerkortet, som igjen fører til en lavere totalpris. Ulempen er at man ikke kan kjøre biler med manuelt gir når man er ferdig med opplæring og oppkjøring. Når man skal ta oppkjøring, kan man velge om man vil kjøre med automatgir eller med manuelt gir. Velger man det første, vil man få en kode i førerkortet som begrenser førerretten til biler med automatgir.
Trafikkskolene kan selv bestemme hvilke priser de ønsker å ta for sine kurs, pakketilbud og kjøretimer, men fordi kjøreopplæringen er relativt regulert, vil man ikke finne enorme prisforskjeller mellom de ulike trafikkskolene. Det er likevel ikke uvanlig at prisene for ulike elementer varierer litt fra skole til skole. Med pakketilbud, obligatorisk og frivillige kurs, og diverse prisforskjeller kan det være litt vanskelig å regne ut det beste tilbudet for fullstendig kjøreopplæring. Én fremgangsmåte for å få bedre oversikt er å regne ut hva det vil koste å betale for alle de obligatoriske elementene for seg, og så sammenligne med eventuelle pakketilbud.
Totalprisen for følgende elementer kan gi en pekepinn om trafikkskolens generelle prisnivå:
De fleste pakketilbud inkluderer noen kjøretimer, men det er vanlig å ha behov for flere timer før man er dyktig nok til å bestå oppkjøring hos Statens vegvesen. Undersøk derfor også hvor mye det koster å bestille kjøretimer utenom. Dette kan være en avgjørende faktor med tanke på totalprisen. Hvis man tror man trenger mange kjøretimer, bør man sette opp et regnestykke der man ser totalprisen for både obligatorisk opplæring og kostandene for x antall kjøretimer. En prisforskjell på for eksempel 45 kroner per kjøretime kan fort bli flere tusenlapper hvis det viser seg at man trenger mange kjøretimer. Vær oppmerksom på at mange trafikkskoler også opererer med ulike priser for kjøretimer på dagtid og kveldstid.
Man ser en klar sammenheng mellom lite erfaring og ulykker i trafikken, og det er derfor anbefalt av Trygg Trafikk og Statens vegvesen at man har minst 100 timer bak rattet i løpet av føreropplæringen. Dersom man skal ta alle disse kjøretimene samme med en lærer, kan det fort bli dyrt. Heldigvis kan man redusere kostnadene betydelig dersom man har mulighet til å drive med privat øvelseskjøring. Det er i slike tilfeller lurt å ha påbegynt opplæringen på trafikkskolen før man øvelseskjører privat, slik at man har litt forkunnskaper før man setter seg bak rattet første gang.
Privat øvelseskjøring er regulert, og det er viktig å sette seg inn i reglene før man begynner. Noen av reglene for privat øvelseskjøring er:
Det er viktig å velge et egnet sted for øvelseskjøring, basert på hvor langt man er kommet i opplæringen. Man må unngå å kjøre i tett trafikk og med høy fart før man er god nok til å beherske dette. Øvelseskjøring skal ikke være til fare eller unødig ulempe for annen trafikk.
Hvis man har fullført trafikalt grunnkurs uten å gjennomføre mørkekjøring har man kun tillatelse til å øvelseskjøre i perioden 16. mars – 31. oktober. Dette vil være dokumentert i beviset man får fra Statens vegvesen. For å få lov til å fortsette kjøreopplæringen etter 1. november må man først fullføre mørkekjøring.
Før man begynner med privat øvelseskjøring, er det viktig at ledsager har satt seg inn i sin rolle som ansvarlig lærer. Ledsager regnes som ansvarlig for og fører av bilen, også hvis det skulle inntreffe en ulykke. Det innebærer likevel ikke at den som øvelseskjører, er uten ansvar. Han eller hun kan også stilles til ansvar, for eksempel ved promillekjøring eller overtredelse av fartsgrensene. De fleste trafikkskoler tillater at ledsager blir med på én eller flere kjøretimer med lærer (og elev) for å få en bedre forståelse for hva det innebærer å lære noen å kjøre. I tillegg tilbyr Statens vegvesen gratis informasjonsmøter over hele landet, der de informerer om føreropplæringen og øvelseskjøring. Man kan også finne mange sider på internett med gode råd til ledsagere. Lykke til!
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg