Lurer du på hva minibuss sertifikat koster? Trenger du å kjøre minibuss i jobbsammenheng eller vil du investere i en større familiebil? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på sertifikatet for minibuss, inkludert hvor du har mest å spare og hvilke kostnader som potensielt sett kan reduseres. Dessuten forteller vi deg mer om hva opplæringen innebærer samt hvilke fordeler den bringer med seg. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Man må ta med flere variabler når man skal beregne kostnadene for minibuss-sertifikatet, men forutsatt at du allerede har billappen, vil prisen på selve grunnopplæringen ligge på cirka 15.000 kroner. Ved siden av dette vil du også måtte betale avgifter til Statens Vegvesen for teoriprøve, oppkjøring og utstedelse av nytt førerkort. Dette vil koste deg omtrent 2.000 kroner. Altså må du forvente å betale minst 17.000 kroner for alt det obligatoriske. Det nødvendige antallet kjøretimer kommer i tillegg.
En kjøretime for minibuss er noe dyrere enn ordinære kjøretimer (for førerkort klasse B) og koster i overkant av 1.000 kroner. Hvor mange kjøretimer du behøver, vil variere fra person til person. Når du tar førerkort for minibuss, har du antakelig allerede en del erfaring med å kjøre bil og vil derfor ikke ha behov for like mange kjøretimer som ved tidligere opplæring for personbil. Likevel er det viktig å huske på at ikke alle er like komfortable med tunge kjøretøy eller synes disse er enkle å håndtere, og at dette kan kreve mer tilvenning enn først antatt. Har du lite til ingen erfaring med tyngre kjøretøy, bør du derfor regne med å bruke noen timer på å mestre minibussen rent kjøreteknisk.
Som med andre førerkortklasser varierer prisen ut fra egne forutsetninger, hvilken trafikkskole du tar opplæringen ved, og hvor mange kjøretimer du har behov for. Senere i artikkelen vil du få et grundigere overblikk over dette samt tips til hvordan du kan effektivisere opplæringen for minibuss.
Også i Norge opererer man med de internasjonale klassene for førerkort: A, B, C, D og E. Disse beror på faktorer som kjøretøyets vekt, lengde og antall passasjerplasser, og tilsvarer førerrettighetene du har som sjåfør, for en gitt motorvogn. Førerkort for minibuss faller inn under klasse D1, og gjelder for føring av motorvogn godkjent for transport av opptil 16 passasjerer. Motorvognen kan heller ikke overskride åtte meters lengde. Du må også ha førerkort i klasse B for å kunne øvelseskjøre med minibuss. Sertifikatet for minibuss faller inn under de tyngre førerkortklassene, C, D og E, og har en minstealder på 21 år for oppkjøring. Hvis du tar godkjent opplæring etter yrkessjåførforskriften, kan du ta førerkort for tunge kjøretøy ved lavere alder.
Ettersom lappen for vanlig personbil lar deg kjøre bil med høyst åtte passasjerer, vil førerkort for minibuss være aktuelt for deg som ønsker, må eller planlegger å kjøre flere passasjerer. Merk at det er en del restriksjoner også med sertifikatet for minibuss, og dersom du skal kjøre lengre buss, eventuelt frakte mer enn 16 passasjerer så må du kjøre opp i klassen for vanlig buss, altså klasse D. Denne klassen gjelder også for leddbuss.
Skal du kjøre tyngre motorvogn eller vogntog, må du i stedet ta lastebillappen eller sertifikatet for lett lastebil, henholdsvis førerkortklasse C og C1. Det foreligger nemlig et skille mellom de tyngre klassene. Merk også at om du planlegger ta sertifikat for minibuss eller liten lastebil for å bli yrkessjåfør, må du ha yrkessjåførkompetanse, noe som krever egen grunnutdanning og teoriprøve.
Det er mange grunner til at sertifikatet for minibuss kan være nyttig, og disse vil variere fra person til person, alt ettersom hvorfor nettopp du vil utvide førerrettighetene dine. Et vanlig eksempel er yrkessammenheng eller at du trenger å frakte mange passasjerer av gangen, for eksempel i en russebuss. Rent spesifikt gjelder klasse D1 føring av motorvogn for persontransport med 9 til 16 passasjerer i tillegg til føreren, og motorvognen kan ikke være over 7,5 meter lang. Dette gir altså langt større fleksibilitet med tanke på antall personer du kan ha med i bilen, og hvor lang denne kan være, i forhold til et vanlig personbilsertifikat. Utover de tekniske fordelene ved å ha et slikt fleksibelt førerkort finnes det også andre nevneverdige grunner til at man bør kjøre opp i klasse D1:
For det første vil det å kjøre en større og tyngre motorvogn kreve mer av deg som sjåfør enn om du kjører en vanlig personbil. Du må altså besitte en kompetanse og en bevissthet rundt trafikken og deg selv som sjåfør som krever grundig opplæring, for å sikre trygg kjøring og god trafikkavvikling. Det er først og fremst dette du vil lære i opplæringen hos trafikkskolen. Denne er, ved siden av en teoretisk del, delt opp i fire trinn:
Grunnkurs tunge kjøretøy: Dette er et obligatorisk kurs på tre timer felles for alle de tunge klassene. Her lærer du blant annet om hva som skiller tunge kjøretøy fra personbil, rent kjøremessig, samt hva du som sjåfør kan gjøre for å redusere interessekonfikter i trafikken. Du trenger ikke ta dette dersom du allerede har førerkort i en tung klasse.
Grunnleggende opplæring: Her er fokuset rettet mot å mestre minibussen rent kjøreteknisk. Dette kurset gjennomføres i omgivelser som gjør at du kan fokusere på kjøringen. Avslutningsvis skal du gjennom en trinnvurdering, der du og trafikklærer sammen bedømmer om du er klar for trinn 3. Hvor mange kjøretimer du trenger, avhenger av dine ferdigheter og forkunnskaper.
Trafikal del: Her skal du lære å kjøre tilnærmet selvstendig i trafikken, og vil blant annet lære om viktig stoff fra regelverket og om hvordan du skal planlegge kjøringen og gjennomføre denne på en trygg, effektiv og miljøvennlig måte. Også her må du gjennom en trinnvurdering.
Avsluttende opplæring: Her skal du lære deg å kjøre ansvarlig og i god samhandling med andre trafikanter. Du må også gjennomføre to kurs: Et sikkerhetskurs på vei og et kurs i ulykkesberedskap. Førstnevnte skal forberede deg på å kjøre over tid under ulike forhold, og vil blant annet ha et fokus på planlegging av kjørerute, kontroller, samspill i trafikken og hvordan motvirke ulykker. Kurset i ulykkesberedskap er felles for alle de tyngre klassene og vil gi deg kompetanse på sikring av skadested, førstehjelp og tiltak ved brann.
Opplæringen du må gjennom for førerkort klasse D1, vil altså ikke bare gi deg rett til å kjøre minibuss. Du vil også få god innsikt i hvordan du skal kjøre tyngre kjøretøy på en ansvarlig og effektiv måte. Men aller viktigst er kanskje kompetansen du får når det gjelder håndtering av ulykker. Målet er ikke bare er å redusere risikoen for ulykker, men også å gjøre deg til en ressursperson når ulykken først har funnet sted.
Som vist innledningsvis er storparten av utgiftene nokså forutsigbare: du kan forvente å betale rundt 15.000 kroner for de obligatoriske kursene samt cirka 2.000 kroner i avgifter hos din lokale trafikkstasjon. Kjøretimene på sin side vil tilkomme ved siden av, og koster som regel i overkant av 1.000 kroner per time. Denne posten er som sagt vanskelig å forutse, da det avhenger av dine forutsetninger og ferdigheter, men erfaringsmessig trenger du ikke på langt nær like mange kjøretimer som ved oppkjøring til personbil.
Du vil også kunne gjennomføre opplæringen på relativt kort tid. En forutsetning er at du allerede har førerkort klasse B. Dette er obligatorisk både for å øvelseskjøre og kjøre opp til sertifikatet for minibuss. Har du ikke førerkort klasse B, må du beregne en god del mer tid og gjerne legge til minst 30.000 kroner til budsjettet. Har du derimot billappen fra før av, vil ikke førerkort for minibuss koste deg altfor mye, i hvert fall ikke sammenlignet med prisen for de tyngre klassene som for eksempel buss og lastebil. Ellers er sertifikatet for minibuss å anse som en enkeltkostnad.
Selv om opplæringen for minibuss stort sett består av faste og obligatoriske avgifter, finnes det noen grep du kan gjøre for å redusere kostnadene, både for kursene du må ta, og for kjøretimene.
Sjekk trafikkskolenes priser: Undersøk hvilke trafikkskoler i ditt nærområde som tilbyr opplæring for minibuss. Se om de tilbyr pakkeløsninger, hva som er inkludert, og hvilken av trafikkskolene som er billigst, men også har gode anmeldelser. Ved å registrere dine behov på kjøresmart.no, vil du kunne bli kontaktet av flere trafikkskoler i ditt lokalmiljø. Slik kan du raskt og enkelt finne rett kjøreskole for deg.
Øv privat: Det kan nok være litt utfordrende å finne noen å øvelseskjøre en minibuss med, men kjenner du noen som har hatt førerkort for klasse D1 sammenhengende i fem år, vil du kunne ha stor nytte av å øvelseskjøre privat. Dette vil kunne redusere antall kjøretimer med trafikklærer, ettersom du vil slippe å bruke disse på å lære deg å manøvrere minibussen.
Ta kurset i skolesammenheng: Er du tidlig ute i planleggingsfasen og tenker på å utdanne deg til yrkessjåfør, kan du også søke deg inn på transport- og logistikkfaget i videregående skole. Da kan du ta opplæringen i regi av skolen og lærlingbedrift, og samtidig ta fagbrev som yrkessjåfør.
Yrkessjåførkompetanse: Om du planlegger å bli yrkessjåfør er det som nevnt obligatorisk å gjennomføre en grunnutdanning for å få yrkessjåførkompetanse. Denne må du i prinsippet finansiere selv, men det er mulig å søke om støtte fra Lånekassen, og du velger selv om du vil ta grunnutdanning for person- eller godstransport. Dette beror på om du skal føre kjøretøy i D-klassen (buss) eller C-klassen (lastebil). Merk likevel at yrkessjåførkompetansen kan utvides til å gjelde begge former gjennom en kompetanseutvidelse.
Kan du kjøre lett lastebil? Om du kjørte opp til klasse D2 før 1. januar 1997 og har fornyet dette førerkortet til D2 før utløpsdato, vil du ha også ha rett til å kjøre lett lastebil (klasse C1). Førerkortklasse D2 er nemlig et tidligere navn for sertifikatet for minibuss, men navneendringen har ingen betydning for førerrettighetenes innhold.
Med eller uten henger: Har du førerkort klasse D1, kan du også kjøre henger med totalvekt på høyst 750 kg. Trenger du mer vekt enn dette, må du utvide førerrettighetene og kjøre opp til D1E. Da kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg og trenger bare sørge for at tillatt hengervekt og vogntogvekt er i henhold til minibussens vognkort. Klasse D1E gjelder også for førerrett i klasse BE (personbil med tilhenger).
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg