Lurer du på hva oppkjøring koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på oppkjøring og hvordan oppkjøringen forløper, inkludert hva må du gjennom før du kan kjøre opp, hvorfor det er gunstig å bestå på første forsøk, og hvor du kan spare penger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Oppkjøringen varierer i pris ut fra hvilken førerkortklasse du skal kjøre opp i. For førerkort klasse B, personbil, som er det vanligste førerkortet, koster selve oppkjøringen 1.150 kroner (1.110 kroner ved betaling på nett), og den vil variere med flere hundre kroner avhengig av hvilke andre førerkort du ønsker å anskaffe deg. Til sammenligning koster oppkjøring for alle type motorsykler 1.920 kroner (1.880 kroner ved betaling på nett).
I tillegg til dette må man betale for lån av bil fra kjøreskolen, noe som koster mellom 2.000 og 2.500 kroner. For alle klasser kan du for øvrig spare penger ved å betale for oppkjøring og utstedelse av førerbevis på nettet. Dersom du er ute etter mopedlappen, klasse AM, slipper du unna hele oppkjøringen og må kun gjennom opplæring og en teoriprøve.
Oppkjøring er siste steg på den lange reisen mot førerkortet. Før dette må man betale for obligatorisk opplæring, teoriprøve og en del kjøretimer. Selv om oppkjøringen som sådan ikke kommer til å koste deg mer enn rundt 3.000 til 4.000 kr, vil det å skaffe seg førerkortet koste opp mot 30.000 til 40.000 kroner totalt. Det som kommer til å utgjøre størstedelen av utgiftene, er kjøretimene i regi av kjøreskolen. Selv om prisene for hvert kurs er betraktelig høyere enn prisen på én enkelt kjøretime, vil antallet kjøretimer man trenger, sannsynligvis føre til at disse totalt sett kommer til å koste nærmere 20.000 kr og utgjøre over halve totalkostnadene, eller mer.
Innen du kommer til nivået der du kan melde deg opp til førerprøven, har du med andre ord allerede betalt en betraktelig sum. Det vil da være gunstig om man er blitt en årvåken og trygg sjåfør, slik at man ikke ender opp med å måtte betale enda mer fordi man stryker og må prøve igjen. I denne guiden får du vite mer om hva de obligatoriske kursene koster, og hvor du kan spare penger på veien til oppkjøring.
Oppkjøring er det siste hinderet man må gjennom, før man har sikret seg et førerkort. Dette førerkortet gir “førerrett”, som betyr man endelig kan ferdes fritt og alene som fører av et valgt kjøretøy. For mange gir førerkort en betraktelig frihet og er en viktig milepæl i livet. Selve oppkjøringen er samtidig den mest stressende utfordringen i prosessen for de fleste, ettersom det er en praktisk prøve.
Man kan velge fritt mellom å ta førerkort for manuelt gir eller automatgir. Dersom du velger sistnevnte, får du et førerkort som gir begrenset førerrett. Du kan med andre ord ikke kjøre med manuelt gir dersom du kun har bestått oppkjøring med automatgir. For å kunne kjøre en bil med manuelt gir, om du kun har førerrett for automatgir, må du avlegge en ny førerprøve. Dersom du kjører opp med manuelt gir, har du anledning til å kjøre med både manuelt gir og automatgir.
For å kunne gjennomføre oppkjøring, må du bestille time hos en trafikkstasjon, noe du kan gjøre via nettsidene til Statens Vegvesen eller ved å gi trafikkskolen din fullmakt til å bestille oppkjøring for deg. Før du kan gjennomføre oppkjøringen, må du ha fullført all obligatorisk opplæring, og denne må også være registrert i vegvesenets systemer. I tillegg må du ha godkjent vandel hos politiet, du må ha levert alle helseattester som eventuelt har vist seg å være nødvendige og du må, ikke minst, ha bestått teoriprøven. Hvis du er i tvil, kan du alltid sjekke hvor langt du har kommet i opplæringen, og hvorvidt vandelen din er godkjent, på Din side hos Vegvesenet.
Selve oppkjøringen varer som regel i rundt én time og består av tre deler:
Klargjøring av kjøretøy: Under klargjøring av bilen vurderer sensor hvordan du gjør deg selv og bilen klar for kjøring, i tillegg til å vurdere hvordan du parkerer og avslutter kjøreturen.
Sikkerhetskontroll: Her kommer sensor til å stille deg et kontrollspørsmål. Dette kan for eksempel omhandle bremser, varsellamper, lys på bilen eller annet. I tillegg til å utføre kontrollen skal man også forklare hva som kan ha forårsaket en feil og hva feilen kan føre til.
Kjøring: For evalueringen av kjøreferdigheter følger sensor en bestemt rute og vil gi kandidaten beskjed om hvor de skal kjøre. Kjøring og problemløsing skal skje fullstendig selvstendig. Statens vegvesen understreker: “Det er du selv som er fører, og har ansvaret for det som blir gjort under prøven”.
Sensor vurderer førerprøven i sin helhet og vil gi tilbakemelding på om prøven er bestått eller ikke med en gang den er gjennomført. Sensor vil også gi en skriftlig tilbakemelding som vil fremheve hva kandidaten gjorde bra, og hva vedkommende kan forbedre.
Sensor vektlegger i all hovedsak følgende:
Oppkjøringen avslutter det siste av fire trinn som man må gjennom på veien til førerkortet. Man begynner med trafikalt grunnkurs og fokuserer på det rent kjøretekniske, og til slutt skal man stå igjen som en selvstendig sjåfør som kan fortsette trafikkopplæringen på egen hånd. Når du tar den praktiske prøven, skal du med andre ord ikke være 100 % utlært som sjåfør, men du skal være trygg og selvstendig nok til å kunne fortsette å trene på å kjøre på egen hånd.
De fire trinnene som tar deg til dette nivået, er som følger:
Trinn 1 - Trafikalt grunnkurs: Første steg for å få lappen er å ta trafikalt grunnkurs. Etter gjennomført kurs får du et bevis på at du har lov til å øvelseskjøre. Aldersgrensen for kurset er 15 år, med mindre man tar det i regi av offentlig skole i løpet av 10. trinn. Hensikten med trafikalt grunnkurs er å gi fremtidige sjåfører en grunnleggende forståelse av ferdsel i trafikken, kjøring og risikoene som dette innebærer. Det er et obligatorisk kurs på 17 timer hvorav mesteparten utgjøres av teori. Det innbefatter også et førstehjelpskurs og mørkekjøring, også kalt trafikant i mørket. Ettersom mørkekjøring krever at det er helt mørkt ute og er spesielt beregnet på krevende vinterkjøring, er det kun mulig å gjennomføre grunnkurs-varianten uten mørkekjøring på sommerhalvåret. Da har beviset man får utstedt til slutt, kun midlertidig gyldighet, og man må gjennomføre mørkekjøringen på et senere tidspunkt for å kunne øvelseskjøre ubegrenset og likeledes for å få permanent sertifikat. Dersom du har fylt 25 år, kan du begynne å øvelseskjøre uten å ha tatt kurset, men du kommer likevel til å måtte gjennomføre førstehjelpskurs og mørkekjøring.
Etter at du har fullført trafikalt grunnkurs, kan du begynne å øvelseskjøre. Det viktigste du trenger å vite i så måte, er at ledsageren din må være 25 år og ha hatt førerkortet (det samme som du selv skal ta) sammenhengende i fem år. Når du øvelseskjører, bør du holde deg til områder der du er komfortabel og ikke begi deg ut i vanskelig trafikk før du er klar. Det er også viktig at ledsageren er erfaren og får deg til å føle deg trygg mens dere øvelseskjører sammen. Videre anbefales det at man øvelseskjører mest mulig privat, ettersom dette sparer deg for kostnadene til dyre kjøretimer. Husk å medbringe bevis og legitimasjon med bilde samt å feste en rød “L” med hvit bakgrunn på bilen, når du er ute og øvelseskjører.
Trinn 2 - Grunnleggende opplæring: På dette trinnet skal fokuset primært være på det kjøretekniske. Du skal bli kjent med kjøretøyet og hvordan å manøvrere det i trafikken. Det forventes at man utvikler forståelse for mennesker i trafikken, miljøvennlig kjøring og ansvaret man har som sjåfør. Trinnet avsluttes med en obligatorisk trinnvurderingstime hvor kjøreskole og elev sammen vurderer om eleven er klar for neste trinn.
Trinn 3 - Trafikal opplæring: I løpet av dette trinnet er det forventet at du blir tilnærmet selvstendig som sjåfør, og du vil måtte bryne deg på variert og utfordrende trafikk. Trinnet inneholder også et obligatorisk sikkerhetskurs på bane, også kjent som glattkjøring. Kurset varer i fire timer og her får du undervisning i hvordan man sikrer personer og last samt hvordan man beholder kontrollen ved utfordrende kjøreforhold. Du får også et innblikk i hvordan du bør reagere hvis du mister kontrollen. Trinnet avsluttes på samme måte som det forrige: med en trinnvurderingstime der det vurderes om man er klar for neste, og siste, trinn.
Trinn 4 - Avsluttende opplæring: Dette trinnet leder frem til oppkjøringen og krever dermed at du mestrer å kjøre selvstendig og ansvarsfullt. Før man kan kjøre opp, må man gjennom sikkerhetskurs på vei, bedre kjent som langkjøring. Kurset varer i totalt 13 timer og omhandler kjøring på landevei og forbikjøring, og risikoer tilknyttet dette. Kurset avsluttes med vurdering av egen kjøring. Statens vegvesen anbefaler at man er god nok til å kjøre opp før man tar dette kurset slik at man får mest mulig ut av det. Etter dette kurset er gjennomført, og teoriprøven er bestått, står veien klar for oppkjøring. Det anbefales likevel at man ikke går for fort frem her, men tar seg tid til å øvelseskjøre mest mulig.
Teoriprøven: Teoriprøven kan du ta så snart du har sendt inn søknad om førerkort, til og med før du har tatt trafikalt grunnkurs. Dette er forutsatt at du ikke er mer enn seks måneder unna å nå aldersgrensen for klassen man skal kjøre opp i. Man tar bilde på trafikkstasjonen for førerkort mens man er der for teoriprøven. Dersom du skulle være uheldig og stryke på teoriprøven, kan du prøve igjen to uker senere. Etter stryk får man vite hvilke tema man svarte feil på, men ikke hvilke spesifikke spørsmål.
Veien til førerkortet kan være lang, kostbar og potensielt sett nokså stressende. Man kan spørre seg hvorvidt man bør utsette seg selv og lommeboken for en slik utfordring; er det verdt det i lengden? Svaret på dette er naturligvis både relativt og subjektivt. For enkelte er det mer enn nok å ferdes ved hjelp av kollektivtransport, og de klarer seg fint ut noen egne kjøretøy. I slike tilfeller kan det hende at man ikke får mye igjen for å ta førerkortet, og man vil da mene at det ikke vil være verdt det, målt opp mot kostnader og tidsbruk. For andre, særlig de som bor mindre urbant og har et begrenset kollektivtilbud, kan situasjonen være fullstendig motsatt. Noen vil føle seg helt avhengig av personlig transportmiddel og ser lappen som en absolutt nødvendighet, samme hvor lang tid den måtte ta og hvor mye den måtte koste.
Uavhengig av hvilke behov du måtte ha, vil et førerkort gi deg betraktelig frihet: frihet til å ferdes der du vil og til å ikke være bundet av kollektivtransportens begrensninger. Dessuten bringer det mye glede for de som liker å kjøre. Førerkortet er noe du beholder så å si hele livet ut, hvilket betyr at selv om veien er lang og krevende, er dette noe du bare må gjennom én gang. Dette forutsetter naturligvis at man ikke mister lappen på grunn av uaktsom kjøring og at man ikke mister førerretten på grunn av for eksempel sykdom eller alder.
I noen tilfeller kan det å ha førerkort, særlig førerkort klasse B (personbil), også være gunstig med tanke på å få seg jobb. Avhengig av hvilken bransje man arbeider i, kan det være krav om at man har billappen. Dersom man vil jobbe som sjåfør, eventuelt lastebilsjåfør, er et relevant førerkort naturligvis påkrevd. Det kan med andre ord lønne seg å ha et sertifikat på plass i tilfelle man skulle trenge det.
Førerkort er også noe man kan anvende i utlandet, og som eksempelvis muliggjør reising med leiebil eller endog det å flytte utenlands. Man skal imidlertid være forsiktig med å øvelseskjøre i utlandet ettersom Norges krav til øvelseskjøring gjelder kun i Norge, og andre land har andre krav. Statens vegvesen understreker at trafikalt grunnkurs ikke gir tillatelse til å øvelseskjøre i utlandet. Førerkortet er derimot som regel anvendelig i andre land, med mindre det er spesielle krav man må etterkomme. Norsk førerkort er gyldig i alle EU- og EØS-land samt en del andre land, men dette må sjekkes opp individuelt. Reglene kan du lese mer om hos Statens Vegvesen.
Selv om veien til førerkortet, og særlig selve oppkjøringen, kan oppleves som stressende, er det mange som setter stor pris på mestringsfølelsen man får ved å oppnå førerkortet. I tillegg anser mange anskaffelsen av førerkort som en viktig milepæl på vei inn i voksenlivet. Selv om det for noen kanskje ikke er nødvendig eller verdt det å skaffe seg førerkort, vil det for andre kunne by på mye frihet og glede.
Å skaffe seg førerkort koster rundt 30.000 kr. Selve oppkjøringen utgjør en mindre del av dette, rundt 10 %. Det er ikke en ubetydelig prosentandel, men det er som sagt kjøretimene som sannsynligvis vil koste deg mest. Det er dessverre ikke så mye man kan spare på oppkjøring når man velger kjøreskole, ettersom prisen er fastsatt og den eneste variabelen er kostnaden for leie av bil hos kjøreskolen.
Hva er det egentlig du betaler for når du betaler for oppkjøring?
Leie av bil fra kjøreskolen: Dette koster vanligvis mellom 2.000 og 2.500 kroner og avhenger av kjøreskolens priser.
Selve oppkjøringen med sensor: Oppkjøringen koster enten 1.150 eller 1.110 kroner, avhengig av om du betaler på trafikkstasjonen eller på nett, som er billigere.
Utstedelse av førerkort: Selve utstedelsen av det endelige førerkortet koster 200 kroner hvis du betaler på trafikkstasjonen, men du kan spare over halvparten hvis du betaler på nett, som gir en pris på 90 kroner.
Bildet til førerkortet tar du samtidig som du tar teoriprøven, og det er også da du betaler de 70 kronene det koster. Totalt vil du altså ende opp med å betale mellom 3.000 og 4.000 kroner på selve oppkjøringsdagen.
Den første summen som må betales, er for trafikalt grunnkurs, som gjerne koster litt over 3.000 kroner for det totale kurset, inkludert mørkekjøring. Selve mørkekjøringen koster rundt 1.500 til 1.800 kroner. Av de obligatoriske kursene man må gjennom som aspirerende sjåfør, er trafikalt grunnkurs det billigste. Det kan være lurt å få unnagjort den teoretiske prøven rundt denne tiden, forutsatt at det kun er seks måneder (eller mindre) til man når aldersgrensen for førerkortet. Teoriprøven koster 350 kroner, i tillegg til bildet til 70 kr. Man bør også kjøpe teoriboken “Veien til førerkortet”, som koster rundt 330 kr.
Etter at man har nådd det tredje trinnet, skal man gjennom et par sikkerhetskurs før oppkjøring. Det første, som er påkrevd for trinn tre, er glattkjøring, også kalt sikkerhetskurs på bane. Dette koster mellom 3.000 og 5.000 kr.
Sikkerhetskurs på vei, langkjøring, er det dyreste obligatoriske kurset man skal gjennom. Det koster omtrentlig 6.000 til 8.500 kroner, avhengig av kjøreskolen, hos enkelte også mer enn 8.000 kroner. Selv om disse to kursene koster mye, er det som sagt kjøretimer mesteparten av pengene dine kommer til å gå til. Du skal kun ha to obligatoriske trinnvurderingstimer, så hvor mye kjøretimene vil koste totalt, er veldig forskjellig fra person til person, ettersom det varierer hvor mange kjøretimer enkeltindivider har behov for. I snitt trenger elever rundt 20 timer.
Kjøretimer koster fra 600 til 750 kroner i snitt, men kan koste både mer og mindre enn dette, avhengig av kjøreskolen. Man skal også være forsiktig med å velge det billigste alternativet. Kvaliteten på timene burde være hovedfokuset, og det er også viktig at man finner en kjørelærer man er komfortabel med. Det lønner seg ikke å benytte billig, men mangelfull undervisning hvis det så fører til et behov for ytterligere opplæring eller, i verste fall, stryk på førerprøven. Ta deg tid til å forsikre deg om at kjøreskolen er godkjent av vegvesenet og til å se på referanser, for eksempel ved å sjekke anmeldelser på nett eller forhøre deg med noen du kjenner og stoler på.
Den mest effektive måten å spare penger på når du skal ta førerkortet, er å øvelseskjøre mest mulig privat. Dette gir deg verdifull erfaring med å kjøre og manøvrere deg i trafikken, uten at det koster flere hundre kroner timen. Jo mer du øvelseskjører frem til du tar den praktiske prøven, desto større er sjansene for at du består prøven. Dersom du består, slipper du å betale 3.000 til 4.000 kroner for en ny oppkjøring, i tillegg til eventuelle kjøretimer man skulle føle behov for.
Det er også andre måter å spare penger på. Kjøreskoler tilbyr ofte pakketilbud der du får et bestemt antall kjøretimer og all obligatorisk opplæring til en billigere penge. Du betaler gjerne 1.000 kroner mindre enn om du hadde kjøpt hvert element enkeltvis. Prisen på pakkene varierer fra kjøreskole til kjøreskole og etter hva pakken inneholder. Noen pakker inneholder kun obligatorisk opplæring, mens andre inneholder kun kjøretimer. Du finner som regel også pakker som inneholder begge deler, med et bestemt antall kjøretimer. Det lønner seg da både å øvelseskjøre mye privat og være ærlig med seg selv om hvor mange kjøretimer man har behov for, slik at man ikke overskrider antall kjøretimer inkludert. Da kommer prisen per ekstra kjøretime i tillegg til pakkeprisen. Pakker med både obligatorisk undervisning og kjøretimer inkludert ligger ofte på 20.000 kr og oppover, avhengig av antall kjøretimer. Pakkene inneholder som regel mellom 10 og 20 kjøretimer, og prisene varierer deretter. Det er viktig å være nøye på hva en pakke faktisk inneholder, før man kjøper den.
Statens vegvesen har gjort det mulig å betale på nett, og her kan man også spare en del. På selve oppkjøringen sparer man 40 kroner (for nærmest alle førerkort), og på utstedelse av førerkort kan man i 2022 spare over halvparten av kostnaden, som reduseres fra 200 til 90 kroner. Husk at når du betaler på nett, kan du gjøre dette først etter avbestillingsfristen, og du må medbringe kvittering til oppkjøringen.
Samtidig som det er lønnsomt å øvelseskjøre mest mulig selv, anbefaler Statens vegvesen at man starter øvelseskjøringen med noen kjøretimer. De anbefaler at man deretter har et nært samarbeid mellom elev, kjørelærer og ledsager, for å få mest mulig ut av øvelseskjøringen. Utover dette bør man øvelseskjøre så mye man kan. Mye øvelseskjøring er viktig for å gjøre deg til en erfaren og skikket sjåfør, og dette er noe man må beregne god tid til. Det anbefales at man har øvelseskjørt i minst to år og tilbakelagt tusenvis av kilometer på veien før man tar sitt første førerkort.
Innen man er klar til å kjøre opp, har man mest sannsynligvis brukt mellom 20.000 og 30.000 kroner på lappen. Det blir da ekstra frustrerende om man ikke består oppkjøringen på første forsøk, ettersom dette vil koste deg rundt 3.000 kroner ekstra. Det er derfor viktig at man øvelseskjører tilstrekkelig og prøver å ikke la seg friste for mye av å få lappen raskest mulig. Det kan være lurt å ha i bakhodet at hensikten med opplæringen ikke bare er at du skal kunne huke av kravene for å få førerkortet, men at du skal bli en trygg og kompetent sjåfør, som kan ferdes i trafikken med minimal risiko.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg