Lurer du på hva teoriprøven koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på teoriprøven og hva denne innebærer, inkludert prisforskjeller mellom ulike førerkortklasser og hvordan du best kan forberede deg, samt når du kan ta prøven. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Teoriprøven for vanlig personbil koster 350 kroner ved betaling på trafikkstasjonen. Denne prisen er fastsatt og vil ikke variere, samme hvor du tar prøven. Prisen er også den samme for alle de ulike førerkortene: Skal du ha motorsykkellappen, lastebillappen eller traktorlappen, kommer teoriprøven til å koste det samme.
I tillegg til å betale for selve teoriprøven, skal man også betale for førerkortet og bilde til førerkortet (hvis man består oppkjøringen naturlig nok). Bildet koster 70 kroner, og selve utstedelse av førerkortet koster 200 kroner ved betaling på stasjonen, og 90 kroner ved betaling på nettet. Prisene på oppkjøring varierer noe, basert på hvilket førerkort du ønsker å ta, men for vanlig personbil (klasse B) koster det 1.150 kroner, og 1.110 kroner ved betaling på nettet.
Hvis du består både teoriprøven og oppkjøringen for personbil, betyr dette at den totale summen (teoriprøve, førerkort, bilde til førerkort og oppkjøring), blir 1.770 kroner, eller 1.590 kroner ved betaling på nett. Disse prisene er gjeldene fra 1. januar 2022.
Selv om alle betaler samme pris for å ta teoriprøven, er ikke prøven lik for alle klassene. Hva slags spørsmål du får, hvor mange spørsmål prøven inneholder, og hvor lang tid prøven varer, vil variere. Det betyr altså at selv om du har førerkort i én klasse allerede, for eksempel for tung motorsykkel, må du fortsatt ta teoriprøven i forbindelse med at du tar lappen for en ny klasse, eksempelvis personbil. Du må også forberede deg noe annerledes før hver prøve, for selv om mange av spørsmålene går igjen, for eksempel de som angår skiltning, vil noen av spørsmålene være særegne for de ulike klassene. Det lønner seg alltid å kjøpe boken “Veien til førerkortet” for den klassen man kjører opp i. Disse bøkene inneholder alt av teorikunnskaper man trenger for å bestå teoriprøven. Bøkene koster rundt 300 kroner per stykk, men kan også kjøpes brukt, bare sørg for å kjøpe en oppdatert utgave.
Teoriprøven skal teste om du har den kunnskapen som trengs for å ferdes trygt i trafikken. Dette inkluderer blant annet at du skal vite hva de ulike skiltene betyr, hvordan du skal respondere om du kommer over et ulykkessted, og hva som skjer med bremselengden ved utfordrende føreforhold. Noe av dette vil bli dekket av trafikalt grunnkurs, men det vil likevel være behov for at du leser deg opp på teorien. Den enkleste måten å forberede seg på er ved å kjøpe “Veien til førerkortet” for den klassen du kjører opp i, og lese den fra perm til perm og sørge for at du forstår og husker alt som står i den. Denne boken er skreddersydd for å inneholde det du trenger å vite for å bestå teoriprøven.
Selve teoriprøven varierer som sagt fra førerkortklasse til førerkortklasse. For noen klasser varer prøven kun i én time, mens for andre tar den to timer. I tillegg til dette vil det være forskjellig antall spørsmål per klasse, noe som også medfører at antall spørsmål du maksimalt kan svare feil på, før du stryker, vil variere.
Her er en rask oversikt over de ulike prøvene:
Førerkort Klasse A, inkludert A1 (lett motorsykkel), A2 (mellomtung motorsykkel) og A (tung motorsykkel):
Førerkort klasse B (personbil/varebil):
Førerkort klasse AM, inkludert AM146 (tohjulsmoped) og AM147 (tre- og firehjulsmoped):
Førerkort klasse T (traktor):
Førerkort klasse S (snøscooter):
Førerkort klasse C (lastebil):
Førerkort klasse D (buss):
Som man ser her, er det noen klasser som har tilsvarende teoriprøver. Tar du lappen for lett motorsykkel, slipper du også å ta teoriprøven igjen i forbindelse med A2 eller A. Dette er fordi disse kategoriene tilsvarer ulike grader innenfor samme klasse. Motorsykkelklassen er delt opp i lett, mellomtung og tung motorsykkel etter hvor stor motorkapasitet og slagvolum motorsykkelen kan ha. Teorien er likevel felles for alle disse klassene, uavhengig av hvor “tung” motorsykkel du ønsker å kjøre, men de praktiske kursene man må gjennom, er tilpasset de individuelle klassene.
Det korte svaret er: ja. Skal du ha et førerkort, uansett hvilket, må du gjennom en teoriprøve. Det er ikke til å komme utenom. Når du skal lappen, må du gjennom mye obligatorisk opplæring, og det er spesifikke krav du må oppfylle før du kan ferdes fritt på veiene. Du må ta flere kurs, teoretiske så vel som praktiske, og tilbakelegge mange kilometer bak rattet, både med kjøretimer og øvelseskjøring. I tillegg må du bestå en praktisk og en teoretisk prøve, altså oppkjøringen og teoriprøven. Dette for å bevise at du har de praktiske kjøreegenskapene som trengs for å få lov til å kjøre bil alene, i tillegg til den kunnskapen rundt trafikk og tilhørende risikoer som man behøver for å bli en trygg trafikant. Det nytter altså ikke bare å være god på det rent kjøretekniske: for å bli en god sjåfør trenger man en sammensatt kompetanse.
Hvorfor er veien til førerkortet så omfattende? Og hvorfor må du pugge så mye teori før du kan gjøre noe så praktisk og konkret som å kjøre bil? Ferdsel i trafikken, spesielt ved høy hastighet, medfører stor risiko. Du utsetter deg selv for en viss potensiell risiko når du setter deg bak rattet, men også alle rundt deg mens du er ute og kjører. For å sikre at de som påtar seg et slikt stort ansvar og må håndtere denne risikoen, er tilstrekkelig forberedt og best mulig egnet, har man lagt opp et omfattende løp frem mot førerkortet. Teoriprøvens hensikt er å verifisere at du som skal ta lappen, vet hvordan du leser trafikken, hvordan du forebygger ulykker, og hvordan du skal opptre hvis ulykken likevel er ute.
Felles for alle førerkortklassene er at man skal gjennom fire trinn på veien mot lappen. For å eksemplifisere disse trinnene gir vi deg her en oversikt over veien til klasse B, det vil si billappen, førerkort for vanlig personbil. Hovedessensen til disse trinnene er den samme for alle klassene, men innholdet vil variere fra én klasse til en annen. Er du interessert i de spesifikke trinnene til en annen klasse, kan du ta en titt på de ulike guidene i Kjøresmarts magasin.
De fire trinnene er:
Trafikalt grunnkurs: Første trinn består av et trafikalt grunnkurs. Dette tar du hos en kjøreskole, og det varer i 17 timer. Mesteparten av kurset er teori, men det innebærer også et førstehjelpskurs og mørkekjøring, som må gjennomføres før man kan øvelseskjøre uten årstidsavhengige begrensninger. Trafikalt grunnkurs er med andre ord det du må ha gjennomført før du kan begynne å øvelseskjøre generelt, noe du kan starte med som 16-åring hvis du ønsker billappen. Så er det bare å sette i gang med øvelseskjøring og kjøretimer hos en kjøreskole. Og husk: jo mer erfaring, og jo mer trening, desto bedre.
Grunnleggende opplæring: På dette trinnet skal fokuset være på det rent kjøretekniske og på å beherske det å kjøre bil. Det eneste offisielle kravet for dette stadiet er en trinnvurderingstime, der du og din kjørelærer sammen vurderer om du er klar for neste trinn.
Trafikalt grunnkurs: Her ligger fokuset naturlig nok, slik navnet tilsier, på trafikk og hvordan å håndtere denne. Du skal lære å ferdes trygt og effektivt i trafikken, hvilket inkluderer samhandling med andre trafikanter, hvordan å kjøre økonomisk og miljøvennlig, og hvordan å begrense risiko. Trinnet inneholder et firetimers sikkerhetskurs på bane, også kjent som glattkjøring. Trinnet avsluttes med en ny trinnvurderingstime, der du og kjørelærer igjen bestemmer om du er klar for å gå videre.
Avsluttende opplæring: Innen du kommer hit, er det forhåpentligvis ikke lenge til du skal kjøre opp. Hensikten med dette trinnet er at du skal bli selvstendig og trygg bak rattet forut for selve oppkjøringen. Før du er ferdig med den obligatoriske opplæringen, skal du gjennom et sikkerhetskurs på vei, bedre kjent som langkjøring. Dette varer i 13 timer. Etter dette er det klart for oppkjøringen, gitt at du kjenner deg tilstrekkelig forberedt og forutsatt at du har tatt teoriprøven.
Teoriprøven kan du ta så snart du har sendt inn søknad om førerkort og så fremt du er minst 17,5 år gammel. Generelt sett kan du være maks seks måneder unna aldersgrensen for førerkortklassen du skal kjøre opp i, før du kan ta teoriprøven. Selve prøven tar du på en trafikkstasjon.
Hvis du stryker, kan du prøve igjen. Du må vente i minst to uker før du kan ta prøven på nytt, og i mellomtiden kan du øve på temaene du svarte feil på. Du får vite hvilke tema oppgavene du bommet på, dreide seg om, men ikke de spesifikke spørsmålene. Det er likevel ikke bare-bare å stryke, ettersom du må betale full pris for ditt andre forsøk likeså. Det betyr at totalprisen går fra 350 kroner til 700 kroner, eller endog 1.050 kroner hvis du stryker for annen gang.
Teoriprøven koster 350 kroner, som i kontekst av de relativt høye kostnadene for resten av føreropplæringen kan virke som en ganske ubetydelig sum. Men den har lite for seg om man ikke gjennomfører resten av opplæringen, noe som igjen betyr at prisen vil måtte sees i en større sammenheng. Her skal vi gå gjennom alt du må betale på veien mot førerkortet.
Et naturlig sted å starte er trafikalt grunnkurs. Dette er felles for alle de lette førerkortklassene (bil, motorsykkel, moped, snøscooter og traktor) og koster mellom 3.000 og 4.000 kroner, avhengig av hvilken kjøreskole du velger. Dette inkluderer obligatorisk mørkekjøring, som man også kan ta alene dersom man gjennomførte trafikalt grunnkurs på sommerhalvåret og ikke hadde mulighet til å få unnagjort mørkekjøringen da, grunnet årstiden. I så tilfelle koster det å ta mørkekjøringen for seg vanligvis i underkant av 2.000 kr.
Etter dette følger de ulike førerkortklassene litt ulike retninger frem mot det endelige sluttresultatet. Felles for alle er likevel at den obligatoriske opplæringen skal gjennomføres sammen med kjøretimer. Prisen på kjøretimer ligger på rundt 600 - 700 kroner for bil, og det er forventet at du kommer til å trenge rundt 20 timer totalt, eller oftest flere. Dette kommer da i tillegg til de obligatoriske kursene og selve oppkjøringen. Dersom du tar billappen, vil sluttprisen ligge på rundt 30.000 til 40.000 kroner.
Hvor mye førerkortet kommer til å koste deg totalt, vil altså variere, og det avhenger helt av hvor mange kjøretimer du trenger, hva slags kjøreskole du går for, og ikke minst hvilken klasse du kjører opp i. Ikke alle klasser er like dyre som personbil heller: mopedlappen og traktorlappen trenger ikke koste stort mer enn 15.000 - 20.000 kroner, for eksempel, hvis man er heldig.
Den beste måten å spare penger på når du tar lappen, er ved å forberede deg mest mulig på egen hånd og ikke kun lene deg på kjøreskolen. Når det gjelder oppkjøringen, innebærer dette å øvelseskjøre mest mulig privat, slik at du både bygger opp erfaring og sparer pengene du ellers ville brukt på dyre kjøretimer. Hva angår teoriprøven, betyr dette å ta seg tid til å lese og pugge skikkelig. Selv om du ønsker å få teoriprøven unnagjort raskest mulig, lønner det seg å lese stoffet nøye slik at du husker det. Det finnes flere nettsider som tilbyr testprøver du kan øve deg på, men merk at disse sjelden er gratis. Det er likevel billigere å legge ut for noen slike enn å måtte betale 700 kroner for to forsøk på teoriprøven.
Det anbefales at du tar teoriprøven forholdsvis tidlig i løpet. Da vil du ha all teorien du har lært så langt, i bakhodet mens du øvelseskjører, og du kan sette teorien i sammenheng med praktisk øvelse. Slik får du en mer helhetlig forståelse.
Vær også bevisst på at lav pris ikke nødvendigvis tilsvarer høy kvalitet. Gjør forundersøkelser av kjøreskolen på nettet. Mange skoler tilbyr også pakketilbud der du som oftest får obligatorisk opplæring og et bestemt antall kjøretimer for en billigere pris. Disse er gode måter å spare noen tusen kroner på, men pass også på å få med deg akkurat hva som er inkludert i pakketilbudet og hva du eventuelt må legge ut for i tillegg. Du vil alltid måtte betale for teoriprøve og oppkjøring utenom, da disse arrangeres i regi av Statens vegvesen, ikke kjøreskolen. Husk også at du kan betale på nett når du betaler for oppkjøringen. Da sparer du rundt 40 kr på selve oppkjøringen, og over halve prisen av gebyret for utstedt førerkort: 90 kroner i stedet for 200 kroner.
Det finnes tilrettelagte teoriprøver man kan ta hvis man har problemer med skriftlige prøver. Du må sende inn en søknad i forkant som må inneholde dokumentasjon på dine behov, for eksempel fra en lege eller fra skolen din. Hvis du får innvilget søknaden, vil teoriprøven gjennomføres med en sensor til stede. Sensor er der for å hjelpe deg med å forstå oppgavene. Hvis norsk er en utfordring, er det et alternativ at kommunikasjonen foregår på et språk både du og sensor behersker. En godkjent tolk er et annet alternativ, men da må du dekke utgiftene selv.
Teoriprøven er for øvrig tilgjengelig på norsk, samisk, engelsk, arabisk og tyrkisk, med mindre du kjører opp for buss eller lastebil, da er det eneste alternativet norsk.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg